این بخش آرشیو سایت قدیمی است که از سال 89 تا 99 فعال بود!
لینک های دانلود در این بخش فعال نیستند !
اما فایل ها در بخش های جدید سایت قابل دسترس هستند. درباره سایت قدیمی زخمه های عاشقانه بیشتر بخوانیم ...
این بخش آرشیو سایت قدیمی است که از سال 89 تا 99 فعال بود!
لینک های دانلود در این بخش فعال نیستند !
اما فایل ها در بخش های جدید سایت قابل دسترس هستند. درباره سایت قدیمی زخمه های عاشقانه بیشتر بخوانیم ...
چنان ضبط صوت را در آغوش گرفته بودم و مي فشاردم گويي عزيزي را در بر گرفته ام...
مضراب به سيم كه نمي زند ، تار دل ماست
ده خط نوشتم و پاك كردم اما هر چه مي نويسم يا من واژه كم مي آورم يا واژه كم مي آورد
همين است كه مي گويند خداوندگار تار
خوب است كه افسانه نيست !!! اگر هم هست ما هم با او به يك افسانه ايم
ماندگار جليل شهناز است...
برنامه چهره هاي ماندگار
تجليل از جليل شهناز و تار نوازي ايشان
قسمت اول
قسمت دوم
☼☼☼
آلبوم زبان تار
آلبوم افتخار آفاق
آلبوم باغ نوا
آلبوم عطر افشان
جليل شهناز - ويكي پديا
جلیل شهناز (زاده ۱۳۰۰ در اصفهان)، از بزرگترین و سرشناسترین نوازندگان تار و سه تار سدهٔ اخیر در ایران است. وی با استفاده از تکنیکهای برجسته در شیوه تارنوازی توانست بسیاری از ردیفهای موسیقی سنتی ایران را با تار بنوازد که از جمله نواختن در مایه دشتی و دشتستانی است که بسیار با ارزش است
وی در سال ۱۳۰۰ در اصفهان به دنیا آمد. تقریباً همه اعضای خانواده وی با موسیقی آشنایی داشتند و به همین دلیل او از کودکی با این هنر آشنا شد. پدرش «شعبان خان» علاقه وافري به موسيقي اصيل ايراني داشت به همين سبب منزلش محل آمد و شد هنرمندان زمان خود بود.
«جليل شهناز»از كودكي به موسيقي علاقهمند شد و نواختن تار را در نزد«عبدالحسين شهنازي» و برادر بزرگ خود«حسين شهناز»كه به خوبي ساز مينواخت، آغاز كرد.پشتكار زياد و استعداد شگرف جليل به حدي بود كه در سنين جواني از نوازندگان خوب اصفهان شد و در همان سنين جواني به تهران آمد و فعاليت خود را با تكنوازي در راديو و اجرا در اركسترهاي مختلف اين رسانه ادامه داد و پس از مدتي كوتاه با همكاري در گلها فعاليت هنري خود را ادامه داد.
استاد «جليل شهناز» با سفر به تهران و اقامت به عنوان كارمند افتخاري شهرداري شد. اين زمان مصادف بود با پخش برنامههاي تخصصي موسيقي از راديو و تلويزيون كه جليل شهناز از تكنوازان بي بديل اين دوران بود.
ادامه ...
روز شهناز - سايت هارموني تاك
اول خرداد ماه مصادف است با تولد منسوبی جلیل شهناز، نوازنده ای که بیش از نیم قرن افتخار و سرآمد هنر تارنوازی ایران بوده است.
ادامه...
اين فايل ها قبلا در پست شماره 31 تقديم شده بود اما گويا در دانلود آن از سرور قبلي مشكلاتي پيش آمده است
تمام فايل ها را بر روي سرور هالك شير قرار دادم. اميدوارم مشكلات رفع شده باشند
موفق و مويد باشيد
شنيدن اين قطعات آموزشي را به غير هنر آموزان هم پيشنهاد مي كنم
گرچه از روش نواخت روشن است استاد رحمت الله بديعي بسيار كوشيده اند كه احساس خود را در اجراي قطعات تاثير ندهند
و اجرايي كاملا آموزشي ارائه نمايند ولي
لطافت نغمه ها و چينش پرده ها قطعات را از مرز يك مشق آموزشي فراتر برده است و هر شنونده اي را به ذوق مي آورد
سه گاه
چهار گاه
ماهور
همايون
شور
بيات ترك
بيات اصفهان
دشتي
ابوعطا
افشاري
شهريار شيفته استاد صبا بود، چنانكه پس از درگذشت استاد مي سرايد:
ای صبا با توچه گفتند که خاموش شدی
چه شرابی به تو دادند که مدهوش شدی
تو که آتشکده عشق و محبت بودی
چه بلا رفت که خاکستر خاموش شدی
به چه دستی زدی آن ساز شبانگاهی را
که خود از رقت آن بیخود و بی هوش شدی
تو به صد نغمه زبان بودی و دلها همه گوش
چه شنفتی که زبان بستی و خود گوش شدی
خلق را گر چه وفا نیست و لیکن گل من
نه گمان دار که رفتی و فراموش شدی
تا ابد خاطر ما خونی و رنگین از تست
تو هم آمیخته با خون سیاوش شدی
ناز می کرد به پیراهن نازک تن تو
نازنینا چه خبر شد که کفن پوش شدی
چنگی معبد گردون شوی ای رشگ ملک
که به ناهید فلک همسر و همدوش شدی
شمع شبهای سیه بودی و لبخند زنان
با نسیم دم اسحار هم آغوش شدی
شب مگر حور بهشتیت به بالین آمد
که تواش شیفته زلف و بناگوش شدی
باز در خواب شب دوش ترا می دیدم
وای بر من که توام خواب شب دوش شدی
ای مزاری که صبا خفته به زیر سنگت
به چه گنجینه اسرار که سرپوش شدی
ای سرشگ اینهمه لبریز شدن آن تو نیت
آتشی بود در این سینه که در جوش شدی
شهریارا به جگر نیش زند تشنگیم
که چرا دور از آن چشمه پرنوش شدی
(شهريار)
وعده كردي وعده كردي
لب لعلت را ببوسم
لب لعل نمكينت به مثال غنچه تر
ديشب بر ما بود بر ما بود يار من
چقدر با وفا بود باصفا بود يار من
قد رعناش رو ببين زلف چلیپاش رو ببين
بشکند یا نشکند آخر دل آواره را
ببوسم يا نبوسم لعل بت مهپاره را
ديشب بر ما بود بر ما بود يار من
چقدر با وفا بود باصفا بود يار من
ديريست كه دلدار سلامي نفرستاد
ننوشت كلامي و پيامي نفرستاد
فرياد كه آن ساقي شكر لب شيرين
دانست كه مخمورم و جامي نفرستاد
اي حبيب من اي طبيب من
عشق روي تو شد نصيب من
اي نگار من گلزار من
شرح عشق تو شد شعار من
آهنگ و شعر از علي اكبر شيدا
هر چه بری ببر مـــــبر سنگدلی به کار من
هر چه هلی بهل مهل پرده به روی چون قمر
هر چه دری بدر مدر پرده اعتبــــــــــــــــار من
هر چه کشــی بکش مکش باده به بزم مدعی
هر چه خوری بخور مخور خون من ای نگار من
هر چه دهی بده مده زلف به باد ای صنم
هر چه نهی بنه منه پای به رهگــــذار من
هر چه کشی بکش مکش صید حرم که نیست خوش
هــــــــــر چه شوی بشو مشو تشنه به خون زار من
هر چه بری ببر مبر رشته الفت مـــــــــــرا
هر چه کنی بکن مکن خـــــــانه اختیار من
هر چه روی برو مرو راه خــــلاف دوستی
هر چه زنی بزن مزن طعنه به روزگار من
شوریده شیرازی
تصنيف شور
اين تصنيف را در رديف آوازي استاد دوامي هم مي توان يافت
آخرين قطعه از قسمت رديف شور را ايشان به اين تصنيف اختصاص داده اند
دانلود رديف آوازي استاد دوامي (شور)
نرگس مستی به رویت همچو ماه
چشم بدت دور
ابرو پیوستی دو چشمانت سیاه
رشک رخ حور
آفت جانی خبر دارت کنم
باشه تا روزی گرفتارت کنم
بلبل زار خسته دل به کسی نبسته
مرغ قفس شکسته از کمند خلق جسته
ای دو صد بنده گرفتار کمند مویت
عاشق آن است که پا می نکشد از مویت
شیدا از تصنیف سرایان آخر عهد قاجاری بوده است که آهنگهای بسیار زیبایی از وی به یادگار مانده است که این ترانه نرگس مست نیز از آن جمله است . از نکات جالب آهنگسازی شیدا این بوده است که ترانه را در دو بخش و دو وزن می ساخته تا یکنواخت نباشد
اين تصنيف با صداي دلنشين مرضيه شنيدني ست